Vikten av kundförståelse – buying personas, verktyg och processer

Hela Digital Dominances koncept bygger på att förstå kunden. Det finns mängder av sätt att att hela tiden vaska fram ny spännande information om vem din bästa kund är. Här delar vi med oss av ett par av dem!

Hitta dina viktigaste ”Buying personas”

Genom att se bortom traditionella demografiska målgrupper och istället kika på ”buying personas” får du en fördjupad förståelse för din kund. Exempel på viktiga frågor är:
• Vilka målgrupper har du?
• Vilken roll har de i företagen de jobbar på?
• Är de privatpersoner som söker på olika problem för att se hur man löser dessa?
• Vilka problem har de?
• Vad har de för frågor?
• Vad söker de på?

Kommunikationsplanen – hur löser du din målgrupps problem?

Kommunikationsplanen är en övergripande strategisk plan som du kan luta dig mot i all kommunikation med dina kunder. Din hemsidas uppbyggnad, ditt innehåll, din content marketing-strategi, din annonsering och så vidare ska alla på ett långsiktigt sätt arbeta mot att uppfylla kommunikationsplanens övergripande mål.
Läs mer om kommunikationsplanen här.

Processer, verktyg och kompetens

För att genomföra de aktiviteter som behövs för att lyckas online så behöver du rätt kompetens som används på ett strukturerat sätt. Dessa interna affärsprocesser ser olika ut beroende på storlek på ditt företag och vilka problem dina kunder har. Men att arbeta med digital marknadsföring är att långsiktigt sätta processer internt som utnyttjar din organisations styrka och USP:ar (unique selling points).

Vad är det som gör att ditt företag är bättre än dina konkurrenter? Dessa styrkor kan ligga i dina produkter, din personals kompetens eller er unika förmåga att lösa kunders problem. Oavsett behöver du synkronisera hundratals aktiviteter över tid och få rätt person att göra rätt aktivitet i rätt digital kanal vid rätt tillfälle.
Vi använder de senaste verktygen, har stor erfarenhet av att sätta processer hos våra kunder och vi har rätt kompetens inom digitala säljkanaler. Fråga oss gärna om hur vi kan hjälpa er att lösa just era kunders problem!

Vikten av att mäta

Det är av yttersta vikt att mäta framgång i din kommunikation mot dina viktigaste målgrupper. Genom att hela tiden vara nyfiken på hur din målgrupp reagerar på din kommunikation utvecklas du som företagare. Det kan låta banalt men vikten av att mäta allt som skapar affärsvärde är jätteviktigt. Läs mer här om vikten av att mäta.