Vad är skillnaden mellan Google Express och Google Shopping?

google shopping express

2018 var året då Google verkligen hårdsatsade på sin tjänst Google Express på den amerikanska marknaden, en ehandelsplattform som utan tvekan är avsedd som en utmanare till nätjätten Amazon. Google Express, kanske du säger och kliar dig i huvudet? I denna artikel beskriver vi vad Google Express är och reder ut hur tjänsten skiljer sig mot Google Shopping!

Google Express – en utmanare till Amazon

Som svensk konsument är chansen idag större att du har handlat via Google Shopping eller Amazon i Europa, eftersom Google Express än så länge endast finns i USA. Har du någonsin besökt Amazon kommer du dock känna igen upplägget för Google Express: du skickas till en marknadsplats där du antingen kan söka efter produkter eller besöka specifika företags varumärkessidor. Här kan du hitta stora, välkända amerikanska företag som Target, Best Buy, Sephora och Wahlgreens som ingått samarbete med Google för att representera sina produkter i Google Express. Medan själva köpet sker på Googles plattform (och ger Google provision på varje köp) sköts leveranserna av företagen som sålt produkten. Japp, likheterna med Amazon är slående – likaså att Google trycker stenhårt på snabba leveranser, ofta samma dag.

Endast en tidsfråga innan det lanseras utanför USA

Under 2018 hårdsatsade Google på att expandera sin plattform och antalet butiker som är representerade i Google Express ökade kraftigt. Precis som när det gäller Amazons lansering på den nordiska marknaden gör ryktena gällande att det bara är en tidsfråga innan Google expanderar utanför sitt hemland. Även om en idag främst hittar stora ehandelsjättar på Google Express är det sannolikt att Google framåt kommer släppa in medelstora och små företag på plattformen, så sammantaget är Google Express definitivt en kanal att hålla koll på.

Skillnaderna mellan Google Express och Google Shopping

En fråga vi stöter på regelbundet är hur Google Express och Google Shopping skiljer sig åt. Nedan listar vi de fyra huvudsakliga skillnaderna du bör ha koll på!

Skillnad 1: Tjänsterna är olika uppbyggda

  • Google Shopping är en annonsplattform/referraltjänst, där Google visar upp annonser på produkter och skickar besökarna direkt till annonsörens egen hemsida för att slutföra sitt köp där. Googles roll här är alltså att förmedla besökare till sina annonsörers onlinebutiker, men är utöver det inte inblandad i vad som händer sedan.
  • Google Express är en shoppingplattform online där kunderna kan handla direkt via Google från olika butiker. Google tar hand om betalningen av produkterna, medan butikerna själva ansvarar för att leverera till kund. Här besöker shopparen alltså aldrig butikens egen hemsida utan slutför hela köpet på Google Express.

Skillnad 2: Google tar betalt på olika sätt

  • Google Shopping innebär att annonsörer betalar Google per klick till sin butik (PPC).
  • Google Express innebär att Google får betalt för varje köp (provision) som görs på plattformen.

På grund av ovanstående finns det också en viss konflikt för Google själva i marknadsföringen av produkter som säljs via Google Express. Idag kan Express-produkter visas upp på samma ställe som Google Shopping och delvis ersätta dessa annonser. Eftersom Google Shopping som kanal samtidigt växer i popularitet och Google tjänar pengar varje gång någon klickar på en annons, oavsett om ett köp görs eller inte, blir det en balansgång för Google vad som ska visas mest. Troligtvis ligger det bakom att Google periodvis valt att pusha Express-annonserna olika mycket och särskilt tonat ner dem under högtider som Black Friday och säsongsreor till förmån för “enkla” pengar via Shopping-annonser.

Skillnad 3: Vilka företag som kan annonsera

  • På Google Shopping är det fritt fram för vilken ehandlare som helst att skaffa ett Merchant Center-konto och börja marknadsföra sig med produktannonser på Google Shopping
  • För Google Express måste ehandlare godkännas av Google. Trots att produktutbudet på Google Express får betraktas som omfattande finns det faktiskt bara runt 1 000 företag där. Som en följd av det finns det idag främst stora varumärken där

Skillnad 4: Marknader

  • Google Shopping finns sedan länge tillgängligt internationellt, även om ett par fortfarande lyser med sin frånvaro (Finland till exempel).
  • Google Express finns i dagsläget endast i USA – även om vi gissar att den här skillnaden bara är en tidsfråga.