Vad är skillnaden mellan Google Express och Google Shopping?

google shopping express

2018 var året då Google verkligen hårdsatsade på sin tjänst Google Express på den amerikanska marknaden, en ehandelsplattform som utan tvekan är avsedd som en utmanare till nätjätten Amazon. Google Express, kanske du säger och kliar dig i huvudet? I denna artikel beskriver vi vad Google Express är och reder ut hur tjänsten skiljer sig mot Google Shopping!

NYHET – GOOGLE ADWORDS BLIR TILL GOOGLE ADS

Nya lanseringar och uppdateringar är vardag inom digital marknadsföring och bland Googles senaste nyheter är deras nya brand Google Ads.

Denna ersättare till Google AdWords introducerades i slutet av juni i år i samband med att ytterligare två nya brands presenterades: Google Marketing Platform och Google Ad Manager. Google Marketing Platform länkar samman annonsering med analysverktyg för att underlätta planering, mätning och optimering av digitala medier för marknadsförare. Verktygen som inkluderas är bland andra Analytics 360, Surveys 360 och Data Studio för enklare rapportering. Google Ad Manager är ytterligare en plattform som slår samman de tidigare DoubleClick for Publishers and DoubleClick Ad Exchange.

Optimera din YouTube videoannonsering

YouTube är världens näst största sökmotor efter Google och en växande annonskanal. Här kan dina annonser nå oräkneliga potentiella nya kunder – men det gäller att ha koll på inställningarna. Här tipsar vi om hur du kan ställa in dina YouTube-annonser för att nå rätt målgrupp!

Displayannonsering – Så syns du mot din målgrupp på nätet

Displayannonsering är ett mycket brett begrepp. All typ av annonsering som finns nära det innehåll som en webbsida erbjuder kan betecknas som displayannonsering. Möjligheterna att annonsera är många – här ger vi en kort introduktion och tipsar om vad du kan göra!

YouTube marknadsföring

Introduktion till Google AdWords

Den vanligaste betalda sökannonseringen är Google AdWords och begreppet kallas numera för SEM (search engine marketing). En annan benämning som ofta används i samband med detta är PPC (pay per click). SEM eller PPC är en del av det som ingår under begreppet “Search Marketing”. På svenska används begreppet sökmotormarknadsföring om SEM.