Annonsrelevans – därför är det viktigt!

Annonsrelevans är en av många viktiga mätvärden när det kommer till PPC (pay-per-click). Värdet anger hur bra matchningen är mellan sökordet, din annons och landningssidan. Mer om hur det beräknas och vad du kan göra åt ett dåligt resultat i artikeln.

Kvinna håller i mobil med annons. Är det en bra annonsrelevans?

Varför det viktigt?

Eftersom annonsrelevansen är ett av måtten som ingår när ditt kvalitetsresultat bedöms påverkar det hur mycket du betalar för dina klick. Google vill ge användaren en relevant upplevelse. Och om dina annonser inte matchar användarens sökintentioner kommer du i slutändan att få betala mer för varje klick. Vilket du såklart inte vill!

Hur hittar jag min annonsrelevans?

När du är inloggad på Google Ads går du till fliken Sökord. Visas inte kolumnen får du lägga till den. På engelska benämns annonsrelevans som Ad relevance.

Hur bedöms annonsrelevans?

  • Över genomsnittet

Det finns en tydlig koppling mellan ditt sökord, annons och landningssida

  • Genomsnittlig

Med ett par mindre justeringar har du möjlighet att förbättra din relevans ännu mer. Statusen genomsnittlig är en indikation på att inga allvarliga problem existerar

  • Under genomsnittet

En tydlig indikation på att annonsgruppen kan täcka alldeles för många områden. Prova att dela upp dem istället

Hur åtgärdar man en dålig annonsrelevans?

  • Specifika annonsgrupper

Fler annonsgrupper innerbär större möjligheter till en ökad relevans. Om ditt företag arbetar med att sälja olika typer av hemtjänster så kan du dela upp grupperna i t.ex. flyttstäd, städhjälp, fönsterputs. Då kommer du kunna skapa specifika annonser som matchar sökordet bättre.

  • Välj dina sökord noggrant

Många sökord gör det svårt att skapa matchande annonser.

  • Inkludera sökorden i annonsen

Om vi fortsätter på exemplet med företaget som arbetar med hushållsnära tjänster kan man tänka så här: i annonsgruppen för fönsterputs finns självklart relevanta keywords. Till exempel fönsterputs. När du sedan skapar annonsen är det också viktigt att sökordet, i det här fallet fönsterputs, finns med i annonsen.

  • Se över landningssidan

Landningssidan har även den en stark koppling till hur väl du presterar när det kommer till annonsrelevans. Som vi inledde med att berätta: Google vill ge användaren en bra upplevelse. Innehållet i annonsen måste återspeglas på landningssidan.

Vill du lära dig mer om annonsrelevans?

Nu har du förhoppningsvis en bättre förståelse över hur annonsrelevans beräknas och hur du kan använda dig av det i din optimering. Känns det fortfarande som ett stort projekt med annonsering via Google Ads eller saknar du en tydlig strategi? Välkommen att kontakta oss via formuläret nedan.