10 bästa digitala marknadsföringstipsen inför hösten 2021

Funderar du på hur en riktigt vass digital marknadsföring ser ut 2021? Då har du hamnat rätt! I den digitala världen har de hänt minst sagt mycket på senaste tiden så här kommer våra 10 bästa tips för att hänga med och sticka ut!

1.      Skapa en maillista och låt den växa

Ett av de mest kostnadseffektiva och bäst konverterande sätten att syssla med digital marknadsföring på är genom nyhetsbrev och e-postmarknadsföring. Steg ett är att börja bygga maillistan och om du redan gör det så fortsätt! I och med uppdateringar som iOS14, se vår artikel här, så kommer nämligen viss effektivitet i tex. retargeting minska på sociala medier; då behöver vi enkelt kunna nå våra kunder som är närmast köp i säljtratten, också känt som ”funnel marketing”.

2.      Content, content, content

Contentplan, rätt tonalitet, svara på din användarens frågor och rätt budskap i rätt tid. Finns mycket som ryms här egentligen! Absolut viktigast är att du hittar din röda tråd/dina budskap och gör en plan för vad som ska publiceras och när (contenplanen). Tänk gärna på intressant innehåll på hemsidan som kan postat på sociala medier för att driva dit trafik. 

3.      Video = viktigt! 

En trend som vuxit och fortsätter växa, inte minst med pandemin, är videoklipp på sociala medier. Användare behöver idag inga stora produktioner för miljonbelopp utan satsa snarare på korta, engagerande filmsnuttar som känns äkta. En mobilkamera kan räcka långt!

4.      Glöm inte SEO:n

Sökmotoroptimering är inget för snabba cash men det är definitivt något för långsiktighet och billiga konverteringar på sikt. Har ni inte börjat jobba med detta redan så låt 2021 bli året ni satsar även på SEO:n. Utöver relevant innehåll på hemsidan så förbättrar det även er övriga Google annonsering = billigare Google Ads med relevanta landningssidor! Kör bara kör!

5.      Engagera!

Skapa innehåll som engagerar men skapa också interaktiva funktioner som får besökaren att stanna länge! Vi pratar quiz, omröstningar, spel etc. Inte bara är det kul, det gillas också starkt av Google då dessa besökare stannar längre på hemsidan vilket innebär bättre ranking organiskt. Precis, det där SEO igen. 

6.      Konvertera mera!

I slutändan är det en konvertering som får er business att snurra inte mängden trafik. Självklart är det viktigt att flödet av besökare funkar och självklart krävs ofta mer än ett besök innan man gör sitt köp, anmälan eller vad som räknas som en konvertering för just er. När vi ändå är inne på ämnet ska det tilläggas att jobba med konverteringar på flera nivåer, inte bara som e-handlare, är att rekommendera. Laddat ner undersökning, mejlat kundtjänst eller signat upp sig på mejllistan för att nämna några.

7.      Analys och beslut – i den ordningen

Att ta beslut och göra är inte så svårt men att ta rätt beslut är betydligt svårare. Man kan sällan veta vad som är rätt genom fingret-i-luften-strategin utan behöver backa upp sina beslut med data. Med andra ord – rota i Google Analytics! Hur beter sig besökarna? Hur har tidigare kampanjer presterat? Vad har gått bra som vi ska göra mer av och vad kan vi skrota? Något vi alltid pratar gott om är UTM-taggning på kampanjerna. Man kan säga att det är den där ryggsäcken med information som varje besökare tar med sig och lämnar av i Google Analytics – målgrupp, källa, kreativ. Du bestämmer nivån, men ju mer detaljer är oftast bättre.

8.      Lär känna din målgrupp på riktigt

Genom att känna dina kunder och dess beteende kommer det bli lättare för dig att förstå hur du ska prata med dem och när du ska prata med dem. Skapa gärna så kallade “Personas” för att lättare föreställa dig exakt vem kunden är. Det kan vara en eller flera, det beror på hur bred produktmixen, erbjudandet är. I och med pandemin har dels fler målgrupper hittat till nätet och befintliga har säkerligen ändrat sina vanor. Dags att damma av tidigare analyser och lär känna dina kunder här och nu!

9.      Förstå hela kundresan

Vi har touchat på denna flera gånger redan men den förtjänar en egen punkt också. Att förstå hur kundresan ser ut och vilken information kunden vill ha i de olika stegen är mycket viktigt. Det är en mognadsprocess skulle man kunna säga. Från att inte känna till företaget alls, bekanta sig med det på hemsidan, nås av annonser som vill att man signar upp på mejllista till att i nästa steg få ett mejl och vara redo att göra ett köp. Detta var bara ett exempel och touchpointsen kan vara och är olika. Men att förstå hur kanalerna som Social, SEM och Email samspelar är viktigt för rätt budskap, på rätt plats, i rätt tid. Ni har hört det förr! 

10.  Mind the details

En mindre punkt men ack så viktig är de små detaljerna som ibland missas i ett högt producerande tempo. Genom att ha ett extra öga för detaljerna, så som att lägga till “meta descriptions” på alla sidor för hemsidan, så har man mycket att vinna i den organiska sökkampen om klicken. 

Detta var några spaningar som vi tycker är superviktiga i den digitala djungeln 2021. Vill ni snacka mer om digital marknadsföring – tveka inte på att höra av er till oss!