Det vanligaste annonsverktyget är Google Ads och det utgör en viktig del av vad som oftast kallas för SEM (Serach enigne marketing). En annan term som ofta används i detta sammanhang är CPC (Cost Per Click). Förutom sökannonser inkluderas även video, display, shopping och Performance Max-annonsering.
Idag söker människor efter produkter och lösningar när de behöver dem. Sökmotormarknadsföring gör det möjligt att synas direkt i dessa sökningar, vilket har gjort annonsering mycket populär eftersom Googles annonser visas högst upp bland sökresultaten, före de organiska resultaten.
Att sökannonseringen ofta konverterar har orsakat att kostnaderna för denna typ av annons har ökat, inte minst på grund av att Google höjer priserna varje år och att konkurrensen i det auktionsbaserade systemet ökar när fler företag börjar annonsera.
Betalningsmodellen är CPC (cost per click), vilket innebär att du bara betalar för de klick (eller besökare) du får. Fördelen är uppenbar: du kan enkelt mäta och endast betalar för den trafik du får. Vi rekommenderar alltid våra kunder att använda denna modell när det gäller Ads. Alternativet att använda en visningsbaserad betalningsmodell (t.ex. CPM, kostnad per tusen visningar) är förlegat – att en annons har visats någonstans på en sida innebär inte nödvändigtvis att någon har sett den.
Vår erfarenhet är att det krävs kontinuerlig optimering av ett Google Ads-konto för att annonseringen ska prestera optimalt. Hur ofta du behöver gå in i Ads och optimera beror bland annat på konkurrensen och variationer inom det affärsområde du verkar i. Även budget och mål är parametrar man bör förhålla sig till. Det finns egentligen inget övre tak på hur mycket tid du kan spendera på att optimera ditt konto – det gäller dock att hitta en balans där avkastningen på investeringen är inom uppsatta mål.
Det är också ett faktum att Google försöker få dig som kund att vara mindre aktiv genom att föreslå automatiska optimeringar och inställningar. Många av dessa lösningar är direkt ogynnsamma för dig som kund men bra för Google, exempelvis automatisk höjning av bud, vilket kan bli en mycket kostsam historia för dig som kund. Var därför noga med att ständigt hålla koll på ditt Ads-konto så du inte får för höga kostnader som en överraskning i slutet av månaden.
Vi på Digital Dominance har ett mycket starkt team med många års erfarenhet av att arbeta med Google Ads inom olika branscher och med olika målsättningar. Vår spelplan sträcker sig från lokala regioner i Sverige till globala kampanjer över hela världen. Vi har konkreta exempel där vi har tagit över konton från våra konkurrenter och med vår metodik har dubblat antalet leads och halverat omvandlingskostnaden.
Vi jobbar med alla delar av Google Ads verktygslåda:
Några av de parametrar vi fokuserar på i vår optimering är:
Förutom själva arbetet i Google Ads utvärderar vi även landningssidor och hur väl de konverterar genom bland annat A/B-testning. Helheten gör hela skillnaden och alla små delar bidrar till en lönsam satsning där du får ut mer än du satsar.
Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.
1
Du skickar in formuläret där du berättar för oss vad du behöver hjälp med.
2
Vi får ditt meddelande och blir superglada! Vi sätter oss in i vad just du behöver och kontaktar dig så snart vi kan för ett första samtal.
3
Nu drar vårt arbete igång med att ta fram en offert, och sedan presentera den för dig.