SEO - Digital Dominance

Sökmotormarknadsföring - konsten att synas för de som har behoven

Idag söker människor efter produkter och lösningar när de behöver dem. Sökmotormarknadsföring gör det möjligt att synas direkt i dessa sökningar, vilket har gjort annonsering mycket populär eftersom Googles annonser visas högst upp bland sökresultaten, före de organiska resultaten.

Att sökannonseringen ofta konverterar har orsakat att kostnaderna för denna typ av annons har ökat, inte minst på grund av att Google höjer priserna varje år och att konkurrensen i det auktionsbaserade systemet ökar när fler företag börjar annonsera.

CPC – betala endast vid klick

Betalningsmodellen är CPC (cost per click), vilket innebär att du bara betalar för de klick (eller besökare) du får. Fördelen är uppenbar: du kan enkelt mäta och endast betalar för den trafik du får. Vi rekommenderar alltid våra kunder att använda denna modell när det gäller Ads. Alternativet att använda en visningsbaserad betalningsmodell (t.ex. CPM, kostnad per tusen visningar) är förlegat – att en annons har visats någonstans på en sida innebär inte nödvändigtvis att någon har sett den.

Google Ads kräver optimering

Vår erfarenhet är att det krävs kontinuerlig optimering av ett Google Ads-konto för att annonseringen ska prestera optimalt. Hur ofta du behöver gå in i Ads och optimera beror bland annat på konkurrensen och variationer inom det affärsområde du verkar i. Även budget och mål är parametrar man bör förhålla sig till. Det finns egentligen inget övre tak på hur mycket tid du kan spendera på att optimera ditt konto – det gäller dock att hitta en balans där avkastningen på investeringen är inom uppsatta mål.

Det är också ett faktum att Google försöker få dig som kund att vara mindre aktiv genom att föreslå automatiska optimeringar och inställningar. Många av dessa lösningar är direkt ogynnsamma för dig som kund men bra för Google, exempelvis automatisk höjning av bud, vilket kan bli en mycket kostsam historia för dig som kund. Var därför noga med att ständigt hålla koll på ditt Ads-konto så du inte får för höga kostnader som en överraskning i slutet av månaden.

Vår arbetsmetodik för Google Ads

Vi på Digital Dominance har ett mycket starkt team med många års erfarenhet av att arbeta med Google Ads inom olika branscher och med olika målsättningar. Vår spelplan sträcker sig från lokala regioner i Sverige till globala kampanjer över hela världen. Vi har konkreta exempel där vi har tagit över konton från våra konkurrenter och med vår metodik har dubblat antalet leads och halverat omvandlingskostnaden.

Vi jobbar med alla delar av Google Ads verktygslåda:

  • Textannonser
  • Display-annonsering
  • YouTube-annonsering
  • Google Shopping
  • Google Sponsored Promotion
  • Remarketing

Några av de parametrar vi fokuserar på i vår optimering är:

  • Quality Score (kvalitetsresultat)
  • Kostnad per omvandling
  • Omvandlingsfrekvens
  • CTR (klickfrekvens)
  • Negativa sökord
  • Optimering av annonser
  • Annonstillägg
  • Geografi

Förutom själva arbetet i Google Ads utvärderar vi även landningssidor och hur väl de konverterar genom bland annat A/B-testning. Helheten gör hela skillnaden och alla små delar bidrar till en lönsam satsning där du får ut mer än du satsar.

Vill du boka rådgivning?

Kontakta oss

Relaterade inlägg

Black Friday
Annonsering (SEM)
Digital Strategi
Marketing Automation

Black Friday: Trender och tips 2021

Vilka trender påverkar Black Friday 2021? I denna artikel tar vi tempen på årets shoppinghögtid och tipsar om vad marknadsförare samt e-handlare bör tänka på. Spoiler alert: det är inte lika okomplicerat som det en gång varit.
Partneraccess
Annonsering (SEM)
Sociala medier

Guide: Ge partner tillgång till Google, Facebook och LinkedIn

Som en del av vårt samarbete behöver vi som byrå få tillgång till era digitala tillgångar. För att göra den processen så smidig som det bara går har vi skapat denna steg-för-steg-guide för Google Analytics, Google Ads, Facebook Business Manager och Link...
SEO - Digital Dominance
Annonsering (SEM)

IOS 14: vad innebär uppdateringen för annonsering?

Tidigare fanns en inställning för IOS för att förhindra spårning av ads (lagring av kakor) kallad LAT (Limited Ad Tracking), vilken aktiverades manuellt för aktivering. I och med den nya versionen av IOS aktiveras LAT automatiskt och kan deaktiveras man...

Kontakta oss

Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.