Annonsrelevans är ett av många viktiga mätvärden när det kommer till CPC (cost-per-click). Värdet anger hur bra matchningen är mellan sökordet, din annons och landningssidan. Mer om hur det beräknas och vad du kan göra åt ett dåligt resultat i artikeln.
Eftersom annonsrelevansen är ett av måtten som ingår när ditt kvalitetsresultat bedöms påverkar det hur mycket du betalar för dina klick. Google vill ge användaren en relevant upplevelse. Och om dina annonser inte matchar användarens sökintentioner kommer du i slutändan att få betala mer för varje klick. Vilket du såklart inte vill!
När du är inloggad på Google Ads går du till fliken Sökord. Visas inte kolumnen får du lägga till den. På engelska benämns annonsrelevans som Ad Relevance.
Nu har du förhoppningsvis en bättre förståelse över hur annonsrelevans beräknas och hur du kan använda dig av det i din optimering. Känns det fortfarande som ett stort projekt med annonsering via Google Ads eller saknar du en tydlig strategi?
Välkommen att kontakta oss via formuläret nedan.
Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.
1
Du skickar in formuläret där du berättar för oss vad du behöver hjälp med.
2
Vi får ditt meddelande och blir superglada! Vi sätter oss in i vad just du behöver och kontaktar dig så snart vi kan för ett första samtal.
3
Nu drar vårt arbete igång med att ta fram en offert, och sedan presentera den för dig.