Annonsrelevans

Varför är annonsrelevans viktigt?

Eftersom annonsrelevansen är ett av måtten som ingår när ditt kvalitetsresultat bedöms påverkar det hur mycket du betalar för dina klick. Google vill ge användaren en relevant upplevelse. Och om dina annonser inte matchar användarens sökintentioner kommer du i slutändan att få betala mer för varje klick. Vilket du såklart inte vill!

Hur hittar jag min annonsrelevans?

När du är inloggad på Google Ads går du till fliken Sökord. Visas inte kolumnen får du lägga till den. På engelska benämns annonsrelevans som Ad Relevance.

Hur bedöms annonsrelevans?

  • Över genomsnittet
    Det finns en tydlig koppling mellan ditt sökord, annons och landningssida.
  • Genomsnittlig
    Med ett par mindre justeringar har du möjlighet att förbättra din relevans ännu mer. Statusen genomsnittlig är en indikation på att inga allvarliga problem existerar.
  • Under genomsnittet
    En tydlig indikation på att annonsgruppen kan täcka alldeles för många områden. Prova att dela upp dem istället.

Hur åtgärdar man en dålig annonsrelevans?

  • Specifika annonsgrupper
    Fler annonsgrupper innebär större möjligheter till en ökad relevans. Om ditt företag arbetar med att sälja olika typer av hemtjänster så kan du dela upp grupperna i t.ex. flyttstäd, städhjälp, fönsterputs. Då kommer du kunna skapa specifika annonser som matchar sökordet bättre.
  • Välj dina sökord noggrant
    Många sökord gör det svårt att skapa matchande annonser.
  • Inkludera sökorden i annonsen
    Om vi fortsätter på exemplet med företaget som arbetar med hushållsnära tjänster kan man tänka så här: i annonsgruppen för fönsterputs finns självklart relevanta keywords. Till exempel fönsterputs. När du sedan skapar annonsen är det också viktigt att sökordet, i det här fallet fönsterputs, finns med i annonsen.
  • Se över landningssidan
    Landningssidan har även den en stark koppling till hur väl du presterar när det kommer till annonsrelevans. Som vi inledde med att berätta: Google vill ge användaren en bra upplevelse. Innehållet i annonsen måste återspeglas på landningssidan.

Vill du lära dig mer?

Nu har du förhoppningsvis en bättre förståelse över hur annonsrelevans beräknas och hur du kan använda dig av det i din optimering. Känns det fortfarande som ett stort projekt med annonsering via Google Ads eller saknar du en tydlig strategi?
Välkommen att kontakta oss via formuläret nedan.

Vill du boka rådgivning?

Kontakta oss

Relaterade inlägg

Black Friday
Annonsering (SEM)
Digital Strategi
Marketing Automation

Black Friday: Trender och tips 2021

Vilka trender påverkar Black Friday 2021? I denna artikel tar vi tempen på årets shoppinghögtid och tipsar om vad marknadsförare samt e-handlare bör tänka på. Spoiler alert: det är inte lika okomplicerat som det en gång varit.
Partneraccess
Annonsering (SEM)
Sociala medier

Guide: Ge partner tillgång till Google, Facebook och LinkedIn

Som en del av vårt samarbete behöver vi som byrå få tillgång till era digitala tillgångar. För att göra den processen så smidig som det bara går har vi skapat denna steg-för-steg-guide för Google Analytics, Google Ads, Facebook Business Manager och Link...
SEO - Digital Dominance
Annonsering (SEM)

IOS 14: vad innebär uppdateringen för annonsering?

Tidigare fanns en inställning för IOS för att förhindra spårning av ads (lagring av kakor) kallad LAT (Limited Ad Tracking), vilken aktiverades manuellt för aktivering. I och med den nya versionen av IOS aktiveras LAT automatiskt och kan deaktiveras man...

Kontakta oss

Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.